mandag 26. mars 2007

Livet etter bokukene....

Det er så gøy når vi setter i gang! Med de årlige bokukene der klasserommene fylles med bøker fra biblioteket og det er satt av mye tid til lesning og annen bok-kos. Bibliotekaren kan senke skuldrene litt og tenke nye tanker og nye ting som skal skje litt lenger fremme, for bok-aktivitetene er i stor grad flyttet ut av biblioteket og inn på andre rom på skolen.

Og det er så gøy å se av kommentarene at barna på 3. trinn har gledet seg over dette - og de har til og med sovet over i klasserommet - med bok og lommelykt under dyna. Men det har foregått mye på alle trinn og nå er det over...

O g da er det så gøy å samle inn alle bøkene, rydde og plassere, pakke ned alt vi har lånt fra andre bibliotek og få orden igjen. Det gjelder å glede seg over små ting!

Og en av de store gledene i dag var en bok som ble levert tilbake fra 5. trinn. Dette trinnet har jobbet med billedbøker. (Flaks for dem at Torill Kove akkurat fikk Oscar-statuett for sin nye film "Den danske poeten". Da fikk vi gjort litt ekstra stas på bøker vi hadde fra før som hun har medvirket til ("Min bestemor strøk kongens skjorter" og Henrik Hovlands bøker om Johannes Jensen))
Men gleden min i dag gjaldt en annen bok og en annen kunstner: Stian Holes bok "Garmanns sommer" (Cappelen, 2006). Det er en bok mange burde unne seg, det er en fin leseopplevelse for voksne som trenger å minnes på hvordan det er å være 6 år. Det er en fin bok for dem som ER 6 år og som vet hvor mange store spørmål som kan surre i hodet når man er akurat så gammel. Og det er en bok for så mange andre. Den er rett og slett vakker, og bildene i boka er laget på en moderne og spennende måte:

I avisen "Vårt land" sier forfatteren i et intervju 23.03.07 : " Jeg bygger på det jeg har lært om gamle bildemontasjeteknikker, bare med den forskjell at jeg gjør alt på data. Jeg tegner og maler, tar fotografier og teksturer, utklipp fra blader og aviser, og så skanner jeg alt. Dataprogrammet Photoshop gjør det mulig å leke med alle disse detaljene, lage sømløse overganger, legge på farger og jobbe lag på lag. Det er et fantastiske morsomt verktøy. Disse bokprosjektene er utrolig lystbetonte. Jeg glemmer tid og sted når jeg holder på, er helt i en annen verden."

Nysgjerrig? Boka kan lånes på skolebiblioteket - eller et annet bibliotek nær deg! God bok!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hei åsne nå skal jeg fortelle om bokuker. Vi på 3.klasse har overnattet på skolen det var gøy. Det var gøy på bokukene.Jeg leste til sammen 13 timer.
Hilsen
Diviya

Anonym sa...

Hei åsne nå skal jeg fortelle om bokuker. Vi på 3.klasse har overnattet på skolen det var gøy. Det var gøy på bokukene.Jeg leste til sammen 13 timer.
Hilsen
Diviya

Anonym sa...

Hei Åsne Nå skal jeg fortelle om boka som jeg leser. Boka heter En reise i kropen. forfateren er Thomas Hjertberg. Den handler om Jens i kropen. Den er gøy og spenene og morsom.
Hilsen
Diviya